Vi Menn Båten

Vi Menn Båten

Publisert av Jan Olav Landa den 07.02.15.

 

Klassikeren

Mørebas 7200 er for mange kjent som Vi Menn båten, og eventyreren Ragnar Torseth har gått nord-vest passasjen med en 7200. På bruktmarkedet kan du sikre deg klassikeren for under 100.000 kroner. Hvordan oppfyller den dagens krav?

Tekst: Jan Harry Svendsen

Produksjonen av Mørebas 7200 tiltok på slutten av 70-tallet og et ikke ubetydelig antall ble produsert frem til produksjonen ble nedlagt en gang på 80-tallet. Mye av æren for at Mørebas 7200 ble en suksess må tilskrives Vi Menn. Selv i dag er det mange som omtaler Mørebas 7200 som "Vi Menn-båten". Mørebas 7200 ble levert i tre ulike versjoner. Felles for dem alle var kalesjeløsningen hvor man har en tradisjonell akterkalesje og en liten kalesje som strekker seg fra targabøylen og frem til taket på overbygget. Selvsagt kan man diskutere elegansen i en slik løsning, men den er utvilsomt praktisk. Ikke minst fordi man ved et enkelt håndgrep raskt kan få tett båt om man nå skulle kjøre inn i et uvær.
I første rekke var Mørebas 7200 ment å være en rask og trygg båt for familieturer i skjærgården, men en litt røffere utgave for bruk langs vestlandskysten ble også laget. Denne hadde kjøl og innenbordsmotor, mens man i de andre versjonene hadde valget mellom innenbordsmotor og påhenger.
Mørebas leverte 7200 både som komplett båt og som byggesett. I byggesettet kunne man kjøpe moduler og selv bygge båten. Mange kunder valgte denne løsningen. Som bruktbåtkjøper bør du undersøke om båten du ser på er bygd hos Mørebas eller om den er bygget av en privatperson. Ikke minst er det viktig fordi en privatperson ikke kan garantere kvaliteten på samme måte som hva fabrikken kunne gjøre. På den annen side finnes det selvbyggere som er så nøyaktige og gjør så bra jobb at de kan gå båtbyggeriet en høy gang.

Enkel førerplass

Førerplassen i Mørebas 7200 er enkel. I testbåten var den originale turtelleren og fartsmåleren montert i tillegg til at det var ettermontert tankmåler og voltmeter. Mot skrogsiden sitter et bryterpanel. Bryterne er godt merket og det er til og med en sigarettenner som også vil fungere som uttak for 12V.
Et stort kartbord er det mellom vindskjermen og instrumentpanelet. Bra, selv om plasseringen nok vil kunne gi reflekser i vinduene.
Selve kjørestillingen er ikke ideell i båten. Enten man sitter, eller om man slår setet opp og bruker det som ståstol, blir plasseringen av kontrollboksen et kompromiss. Når du sitter, blir den plassert før høyt, og når du står havner den for langt tilbake. I tillegg kan det være vanskelig å legge inn bakk fordi spaken kommer i konflikt med setet når dette er slått opp. Løsningen er i så fall å skyve setet tilbake.
Oversikten fra førerplassen er det ikke så mye å utsette på. Om man sitter har man god oversikt fremover og med kalesjen nede er oversikten akterover også god. Står man og kjører har man svært god oversikt.

Innholdsrike konsoller

Både førerstolen og setet for passasjeren er montert på hver sin konsoll. Mens førersetet er fastmontert, har man muligheten til å vippe passasjersetet frem. Under dette er det en enkel kokeplass hvor man fint får plass til et mindre kokeapparat. En vask finnes under en treskive som ellers fungerer som benkeplass og sitteplass. Stålvasken har et enkelt blandebatteri, og to små rom er plassert mellom vasken og skrogsiden. Arbeidshøyden er litt i laveste laget, og man savner en lyskilde. Under vasken og kokeplassen finnes det et stort stuerom. Stueplass er det også under fotbrettene som er plassert mot skottet til styrbord og babord.
Førersetet er fastmontert i Mørebas 7200, men på samme måte som på babord side har man også her funnet plass til en vask. I tillegg er to separate skap integrert i konsollen.
Uteplassen på akterdekket domineres av en smart aktersofa som går i hele båtens bredde. Denne lages enkelt om til en solseng ved å dra den ut, eller man kan skyve den inn slik at man får en komfortabel sofa med skikkelig ryggstøtte. Til styrbord er det et bordfeste, slik at man lett kan skape en sosial gruppe på akterdekket.

Store høydeforskjeller

En av ulempene med båten er alle høydeforskjellene. Fordi båten har sin særegne kalesjeløsning er konsollene på styrbord og babord side konstruert slik at man skal kunne se over taket på hardtoppen når man står og kjører. Dette gir selvsagt en uovertruffen oversikt, og det er behagelig å kunne stå "ute" når været er fint, men for å få det til er fotbrettene plassert et godt stykke opp fra dørken. Det gjør at det blir vel mye klatring når man skal sette seg i enten fører eller passasjersetet. 
Det samme gjelder adkomsten til akterdekket. Rett nok har konstruktøren forsøkt å avhjelpe høydeforskjellen ved å montere et lite trinn, men dette er svært smalt og er i realiteten nesten mer til bekymring enn glede. Spesielt vil barnefamilier finne høydeforskjellene skumle.

Enkel lugar

Lugaren kan neppe kalles luksuriøs, men byr på en u-sofa som ved hjelp av bordet kan bygges om til en soveplass. En ventil i fordekket og i døren inn til lugaren sørger for sirkulasjon, og det er stuerom i benkene. I tillegg er det stuerom i forpiggen og mellom ryggstøttene og skrogsiden. På skottet til styrbord er det et enkelt lys.

Smale dollbord

Adkomsten til fordekket skjer via dollbord i Mørebas 7200, men noe fullgod løsning er dette ikke. Dollbordene er smale og det er få steder å holde seg fast, spesielt dersom kalesjen er på. Svært enkle griperekker finnes montert på hardtoppen, og fremme på dekk finnes det en solid griperekke. Denne er imidlertid montert litt lavt. Positivt er det at man har utstyrt dekk og dollbord med anti-skli mønster.
Fremme på dekk gleder det oss å se at man har spandert solide fortøyningsbeslag og halegatt. Et rommelig og drenert dreggrom finnes også.
Akter finnes en badestige til styrbord side. Plasseringen av kryssholtene inn mot motorbrønnen er uvanlig. Påfyllingen for vann og bensin er på styrbord side akter. Vi hadde ønsket oss større avstand mellom disse slik at en eventuell forvekslingsfare reduseres.

Trygg og forutsigbar

Mørebas 7200 byr ikke på noen overraskelser i sjøen. Den tar roret fint og har god retningsstabilitet. I de få sjøene som var da vi prøvde båten, ga den en tung og trygg følelse. Skroget virker å ha et godt grep i sjøen selv når det blir provosert. Styringen er imidlertid tung, og har antakelig godt av noen nye styrekabler.
I avdelingen for fremdrift sørget 115 hestekrefter fra en Evinrude V4 totakter for en beskjeden toppfart på 26,3 knop.

Store stuerom

Under akterbenken er det gjort plass til både stuerom og tekniske rom. Rommet er delt opp i tre, og fordi testbåten har påhengsmotor fungerer motorrommet som stuerom på disse utgavene. Noen innerliner er det ikke her, og fordi rommet går helt tilbake til akterspeilet kan det være litt upraktisk å utnytte. Til siden for dette rommet er det to små stuerom. Disse skjuler imidlertid mer enn hva man kan tro ved første øyekast. I bunnen av disse stuerommene er det nemlig lagt inn en treskive. Under denne finner man vanntanken på styrbord side og batteriet til babord.
Bensintanken er plassert under akterdekket og en stor luke gjør adgangen til mannhull og koblinger eksemplarisk. Må du bytte tank går dette også svært greit gjennom den store luken. Drivstofftilførselen fra tanken og til motoren går gjennom det store stuerommet via en slage. Denne er ikke klamret opp og kan således lett skades dersom man er uforsiktig når man laster.
Det elektriske opplegget i båten er selvsagt begrenset all den tid testbåten har utenbordsmotor. Likevel gav det elektriske et inntrykk av å ha vært igjennom noen provisoriske koblinger. Ladespenningen var imidlertid god, 14,3 volt.

Konklusjon

Alt i alt er Mørebas 7300 en relativt trivelig båt for en liten familie. Riktignok begynner modellen å bli gammel, og man kan så definitivt diskutere dens estetiske sider, men den kan være en relativt rimelig inngang til båtlivets gleder. Ulempene med båten er i første rekke høydeforskjellene, og at det er trangt mellom konsollene. To voksne må planlegge sine forflytninger for at man skal kunne bevege seg uhindret. 

Fart og støy

Turtall (o/min) Fart (Knop) Støy (Desibel)
5.400 26,3 79,0
4.900 23,4 79,2
4.400 19,5 76,6
3.900 16,3 79,9
3.400 9,8 77,5
2.900 8,0 73,0
2.400 6,6 67,4
1.900 5,6 70,8
900 (tomgang) 1,0 57,6

Målingene er foretatt med to mann om bord, ca 110 liter drivstoff. Støymålingene er gjennomført uten kalesjer.

Tekniske data:
Antall fot: 20
Drivstofftank: 110 l
Motoralternativer (originalt): Hekkaggregat bensin 130 hk, Hekkaggregat diesel 45 hk, utenbordsmotor 85 og 115 hk.
Motor testbåt: Evinrude V4 to-takt 115 hk
Produksjonsår testbåt: 1982
Produksjonsår motor: 1982

Sjekkliste Mørebas 7200


INTERIØR/ KOSMETISK:
- Se etter sprekker i treverket.
- Vurder om putene må trekkes om.
- Se etter fuktskader og lekkasjer.
- Sjekk hengsler på passasjerstol
- Kontroller kalesjene, også låsefunksjonen på kalesjen mellom hardtop og targabøyle.

MOTOR/ TEKNISK:
- Sjekk det elektriske anlegget.
- Sjekk ladespenning (ideelt 14,4 volt).
- Undersøk at alle instrumenter og brytere virker.
- Undersøk funksjon på lensepumper.
- Sjekk motorens historikk; har motoren hatt skader større reparasjoner. Hvorfor?

PRØVEKJØRING:
- Motor bør starte lett.
- Hør etter ulyder.
- Styring bør gå lett.

DIVERSE:
- Se etter skader på skrog (plastpest).
- Sjekk båtens historie, snakk med tidligere eiere.
- Er du usikker, ta med en ekspert!

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktkjøp av Mørebas 7200, den er ment som en hjelp. Noen av tipsene er av generell karakter, andre er feil vi fant på båten vi hadde til test. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Ta med deg en kyndig person dersom du ikke er det selv.

Nederst i skjemaet

 

tirsdag 28. februar kl. 09:14

Kjenner du dykkerflagget?

fredag 06. mars kl. 11:09

Skjold Båtforening med ny hjemmeside

lørdag 07. februar kl. 19:39

Den beste bruktbåt-kontrakten

lørdag 07. februar kl. 16:25

Vi Menn Båten

lørdag 07. februar kl. 16:10

Test av Bayliner 111 GT